När resenärer anländer till Stockholms nya pendeltågsstation Stockholm Odenplan möts de av Thomas Bernstrands konstverk Rörlig rymd – tolv orangefärgade armaturer som i sakta mak cirkulerar längst taket på plattformen. Bärande av verket är 92 meter långsplitsade stållinor från CERTEX.


– En tågstation är en plats där vi hela tiden rör oss mot något. Vi går in i biljetthallen, letar information, åker nedför en rulltrappa eller upp med en hiss och tar oss bort mot plattformen. Men väl på plattformen, när vi väntar på att tåget ska komma, har vi en liten stund då vi bara står där, inleder Thomas Bernstrand när han beskriver sitt verk Rörlig rymd.

När Citybanan i Stockholm skulle kompletteras med en pendeltågsstation vid Odenplan var Thomas Bernstrand en av de konstnärer som fick uppdraget att höja resenärernas upplevelse av stationen. Med flertalet internationella utmärkelser för sin design och utställningar på bland annat MoMA i New York och Colette i Paris är Thomas Bernstrand en välrenommerad möbeldesigner och konstnär. Hans design är vanligtvis för det offentliga rummet, ofta i form av gatlyktor och parkbänkar.

Rörlig rymd, som hans verk på Stockholm Odenplan heter, är enligt Thomas Bernsstrand själv en illustration av stadens enorma transportnätverk. Verket består av tolv orangefärgade metallarmaturer som i ett lågt, knappt märkbart tempo cirkulerar längst en 92 meter lång bana av två rostfria stållinor från CERTEX. Linorna har en diameter på två respektive fem millimeter och stålkärnor för minsta möjliga svikt och drivs genom 20 linskivor som har fästs i plattformens tak, i pelare samt på ett hisshus. 
    
– När vi väl stannar upp, fortsätter Thomas Bernstrand sin beskrivning, är min tanke att vi ska fångas upp av armaturens lugna tempo och för ett ögonblick släppa allt annat och bara följa rörelserna med blicken.


Konstnären Thomas Bernstrand om Nathans arbete med splitsningen av linor


Sällsynt hantverk 

Station Stockholm Odenplan invigdes 10 juli 2017 och att få Rörlig rymd på plats var en konst i sig, berättar Thomas Bernstrand. Eftersom armaturernas bana skulle löpa runt flera pelare samt en hiss på plattformen behövde stållinorna långsplitsas på plats. 

Långsplitsning är en teknik som används för att skarva samman stållinor genom att noggrant fläta samman linornas kardeler. Resultatet ger en i stort sett osynlig skarv och bibehållen dimension över hela linan. Något som är nödvändigt för att en lina ska kunna löpa obehindrat över en linskiva, som på Rörlig rymd.

– Det är ett enormt pyssel. Att hålla reda på varenda liten tåt på det där sättet är ett hantverk som bara ett fåtal kan, säger Thomas Bernstrand. 

En av dem är Nathan Thambithurai som arbetar på CERTEX verkstad i Täby norr om Stockholm.

– Det är allt mer sällan vi splitsar nu för tiden men när det sker handlar det oftast om långsplits, ögonsplits och kortsplits. Det vanligaste är att vi långsplitsar stållinor till skidliftar. Senast var jag ut och splitsade en lina som drar haren runt en hundkapplöpningsbana, berättar Nathan Thambithurai. 

 

"Inte varit möjligt annars"

Vanligtvis handlar det dock om att splitsa linor med en diameter på fem millimeter och uppåt. Den tunnaste linan i Rörlig rymd är två millimeter. 
– Kardelerna var så små och sitter så tätt så att de knappt gick att se. Hade jag klippt jag fel så hade jag varit tvungen att börja om från början. Det blev dock aldrig nödvändigt. 
– Nathan gjorde ett jättejobb, berättar Thomas Bernstrand. Vi har båda kämpat för att få allt att fungera och verket hade inte varit möjligt utan hans arbete.

 


Projekt: Leverans av stållinor och splitsning av linor på plats på Odenplans station för att installera konstverket "Rörlig rymd". 
Tid för projektet: 2017
Plats: Odenplan, Stockholm

Vill du veta mer?

Kontakta oss, så berättar vi mer om projektet och hur vi kan hjälpa dig att hitta rätt lösning för ditt lyftprojekt.