När fem ton tunga skadade oljeledningar skulle lyftas i den Irakiska öknen var risken att de skulle knäckas av lyftet för stort. Alternativet, att såga upp rören i mindre bitar, skulle innebära tre månaders förskjutning i tidplanen och dryga fyra miljoner kronor över kalkylerad budget. Lösningen blev istället, litet oväntat, en trumlyft.


 

Appollo Road är enda vägen in till det gigantiska oljefältet Majnoon (betyder galen på arabiska) i den Irakiska öken. Här passerar tusentals trafikanter dagligen, ofta tungt lastade. Längst sträckan passerar trafikanterna Yabanibron som byggts uppepå en något skakig grundläggning bestående av 430 stycken 16 meter långa oljepipelines av 12 mm karbonstål. Med en tung trafik som förväntas att bli tyngre behöver bron byggas om och samtliga rörledningar ersättas av en mer beständig lösning.

I ett infrastrukturprojekt där ormar, skorpioner och extrem hetta var några av de uttalade riskerna var det lyften av dessa rörledningar som var det största problemet.

Ali Karim arbetar på det Irakiska byggföretaget Miyah Al-Jazeera och var arbetschef på plats. Han berättar att planen från början var att lyfta rören med hjälp av lyftok i vardera ände av rören, något som valdes bort så snart de sett skicken på de fem ton tunga rören. 

– En tiondel av rören var skadade av den tunga trafiken, mer skadade än vi hade räknat med. Så vår lyftansvarige valde att inte godkänna den ursprungliga lyftmetoden. Risken att både rören och lyftoken skulle förstöras var för stor, säger Ali Karim.

Alternativet var att såga isär rören i tre mindre delar innan de kunde lyftas. En lösning som skulle innebära tre gånger fler lyft, 100 extra arbetsdagar plus kostnaderna för arbetskraft samt en acetylendriven skärbrännare med material under hela perioden.

  – Det hade inneburit en dramatisk kostnadsökning på över fyra miljoner kronor för oss, säger Ali Karim.

En annan lösning efterlyses. Om de kunde hitta något som kunde lyfta rören på något annat sätt än i de skadade ändarna men fortfarande skulle ge tillräcklig bärkraft, skulle problemet vara löst. Samtidigt fanns höga krav på säker och certifierad utrustning.

CERTEX trumlyft visade sig vara rätt produkt för jobbet. Genom att göra hål i rören skulle trumlyften kunna föras in och vridas i lås.

– Trumlyftaren är egentligen utvecklad för att lyfta kabeltrummor i liggande läge, men den fungerade perfekt här, berättar ansvarig säljare på CERTEX i Malmö som var den som Ali Karim fick kontakt med.


”CERTEX var väldigt kunniga hela vägen och vi var väldigt imponerade över hur snabbt de kunde få lyften från deras lager i Sverige till vår arbetsplats i den Irakiska öken”

Ali Karim, Miyah Al-Jazeera


Bara fyra dagar efter att bärkraften konstaterats räcka till var trumlyften på plats vid Yabanibron.

– Vi kunde lösa hela paketet, från att erbjuda en fungerande produkt till certifikat till leverans. Tack vare våra bra avtal kan vi skicka snabbt över hela världen till bra priser, berättar ansvarig säljare på CERTEX. Endast fyra dagar efter att ordern var lagd fanns trumlyften på plats vid Yabanibron.

Kombinationen av kunnighet och service hos vår kontaktperson på CERTEX hjälpte till att minska projektets potentiella extradagar från 100 till bara 20. Kostnaden för att lyfta bort rörledningarna minskades samtidigt från dryga 4 miljoner kronor till 30 000 tusen kronor.

  – CERTEX var väldigt kunniga hela vägen och vi var väldigt imponerade över hur snabbt de kunde få lyften från deras lager i Sverige till vår arbetsplats i den Irakiska öken, säger Ali Karim.

  – Det är alltid kul att kunna hjälpa till med ett sådant specifikt problem. Men framförallt att resultatet blev så bra som det blev, avslutar CERTEX säljare.


Projekt: Leverans av trumlyft för att lyfta rör i ett infrastrukturprojekt mitt i öknen.
Tid för projektet: 2017
Kund: Miyah Al-Jazeera
Plats: Irak

Vill du veta mer?

Kontakta oss, så berättar vi mer om projektet och hur vi kan hjälpa dig att hitta rätt lösning för ditt lyftprojekt.